Czy wiesz, co jest jedyną stałą rzeczą w biznesie? Nie zdziw się, jeżeli wśród odpowiedzi usłyszysz słowo zmiana. Właśnie dlatego uwaga właścicieli firm i kadry zarządzającej często jest skierowana na to zjawisko. Na przestrzeni lat brzmi to jak paradoks. Przecież jeszcze kilka lat temu wspierano stabilizację. Dzisiaj większość firm, w których stawia się na rozwój, opowiada się za dynamiką. Właśnie dlatego zarządzanie zmianą w organizacji jest kwestią, której warto się przyjrzeć.

Gotowy przepis na zarządzanie zmianą

Jeszcze nikt nie wymyślił gotowego schematu, według którego można przeprowadzić zmiany w firmie. Na podstawie własnych doświadczeń w tym temacie, opracowaliśmy kilka zasad. Warto mieć je na uwadze. Jednak należy pamiętać, że nie istnieje gotowy przepis na zarządzanie zmianami w organizacji. Dzieje się tak dlatego, że profil każdej firmy jest inny. Poza tym organizację budują ludzie. Tylko dzięki ich zaangażowaniu, każda zapowiedziana zmiana przemieni się w działanie. W przeciwnym wypadku pozostanie tylko projektem rozrysowanym na flipcharcie. Warto wiedzieć, w jaki sposób zarządzać zmianami, by nie zostać zignorowanym.

Audyt

Żeby zarządzanie zmianą w projekcie było skuteczne, warto zbadać zasoby danej organizacji. Z naszego doświadczenia wynika, że każda firma posiada niewykorzystane rezerwy. O czym mowa? O pracownikach, potencjale produkcyjnym lub wartościach, które zbudują konkurencyjną pozycję firmy na rynku. W czasie audytu, który przeprowadzamy, poszukujemy kluczowych procesów odpowiadających za funkcjonowanie firmy. Skupiając się na nich, jesteśmy w stanie zebrać obiektywne informacje dotyczące kierunku, w którym organizacja powinna podążać. Identyfikujemy potencjał i szlifujemy go jak diament. Audyt kończy się propozycją projektów, które ułatwią zarządzanie zmianą w firmie.

Wskazówki dotyczące zmian w firmie

Skuteczne zarządzanie zmianą to proces, który powinien być przemyślany i dobrze opracowany. Wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Dodatkowo, proces zmian w organizacji powinien powstać z wykorzystaniem kilku wskazówek. Jedną z nich jest komunikacja. Właściwy przekaz informacji to połowa sukcesu w procesie zarządzania zmianą. Pracownicy powinni także wiedzieć dlaczego przeprowadzamy zmianę w organizacji. Zaangażowanie zespołu jest kluczem do sukcesu. Warto też wziąć pod uwagę zdanie pracowników. W dużej mierze przyczynią się do realizacji założeń. Dlatego ich uwagi na każdym etapie wprowadzania zmian w firmie nie powinny zostać przez Ciebie zbagatelizowane. A to tylko nieliczne z wskazówek, które bierzemy pod uwagę w czasie pracy na rzecz naszego klienta.

Projektowanie zmiany

Zarządzanie zmianami w organizacjach jest wieloetapowe. Gdyby podzielić ten proces na odcinki, pierwszy z nich dotyczyłby zapewne obmyślenia planu komunikacji z pracownikami. Nie chodzi wyłącznie o suche maile czy informacje wywieszone w firmowej kantynie. Do komunikowania zmian trzeba przygotować kadrę zarządzającą. Specjaliści z firmy CrossHR zajmują się przygotowaniem managerów do tego zadania. Organizujemy szkolenia, uczymy przemawiania językiem korzyści, który jest konieczny, by zaangażować pracowników w firmie. Kadra zarządzająca nauczona rozmów z pracownikami, przygotuje sobie pole do wprowadzania zmian. Dopiero wtedy możemy mówić o właściwym zarządzaniu.

Potrzebujesz wsparcia? Napisz do Nas!