Badania psychologiczne dowiodły, że posiadanie celu bardzo korzystnie wpływa na motywację i wydajność. Element ten przenika w każdą sferę ludzkiego życia. Znalazł także swoje miejsce w biznesie. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że dobre zarządzanie firmą, przybliża go do osiągnięcia postawionych celów. Dlatego stale poszukuje metody zarządzania, która ułatwi to zadanie. Rozwiązanie przyszło do Polski z od państw zachodnich i na stałe wpisało się w kulturę każdej organizacji, która myśli o rozwoju. Mowa o MBO – ang. management by objectives, czyli nic innego, jak zarządzanie przez cele. Jak wdrożyć ten system w przedsiębiorstwie?

Czym jest MBO?

O tej metodzie zrobiło się głośno, dzięki książce Petera Duckera. Nim dobre wieści doszły do Polski, wielu przedsiębiorców z Zachodu przekonało się, że system zarządzania przez cele jest skuteczny. Kluczowym elementem jest stworzenie pętli informacyjnej. Chodzi o to, żeby informacja płynęła od podwładnych do przełożonych i na odwrót. W ten sposób, w czasie rzeczywistym można modyfikować swoje działania.

Zarządzanie przez cele będzie skuteczne, ale muszą zostać spełnione określone warunki. Najważniejszym z nich jest doprecyzowanie szczegółowych celów organizacji. Element ten pociąga za sobą zaangażowanie pracowników, którzy wiedzą jaki jest cel ich działań. W związku z tym każda wykonywana przez nich praca ma określony cel.

Dla kogo MBO?

Zarządzanie przez cele to metoda skuteczna, o czym świadczy jej popularność. Stanie się tak dopiero, gdy cele są w odpowiedni sposób przekazywane wewnątrz organizacji. Ważne jest, żeby stworzyć system, który będzie je w odpowiedni sposób przekazywał. Na tym etapie nieoceniona jest pomoc specjalistów z firmy CrossHR.

Jednocześnie wyznaczanie celów w przedsiębiorstwie podkreśla działania, które z perspektywy zarządzania przez cele są niekonieczne i nie przynoszą zysków. Dzięki temu łatwiej przenieść uwagę na rzeczy naprawdę ważne.

                                                    

Potrzebujesz wsparcia? Napisz do Nas!