Czy potrafisz wskazać pracownika zasługującego na awans? A może zauważyłeś, że zatrudniasz osoby potrzebujące dodatkowego wsparcia? Twoja firma wciąż się rozwija. Jaką masz pewność, że pracownicy dorównają kroku zmianom, które się z tym wiążą? Odpowiedzi na te pytania wprowadzają w zakłopotanie niejednego właściciela firmy. Modele kompetencyjne to wskazówki, które dostarczą Ci bardzo ważnych informacji. Wiedza ta jest nieoceniona przy zarządzaniu zasobami ludzkimi. Stanowi także wsparcie procesu rekrutacji i rozwoju kadr. W ten sposób funkcjonują tak zwane modele kompetencyjne. To nic innego, jak zbiór kompetencji pracowników dostosowany do potrzeb danej firmy.

                                 

Skąd to się wzięło?

Pewnego dnia dwóch naukowców postanowiło podzielić się ze światem swoimi odkryciami. Badacze od jakiegoś czasu przyglądali się strategiom zarządzania i podnoszenia efektywności w organizacjach. Na łamach Harvard Business Review opublikowali artykuł, który stanowił podsumowanie ich spostrzeżeń. Jego treść okazała się przełomowa. Badacze zaobserwowali, że o konkurencyjności każdej firmy decydują kompetencje pracowników. To klucz do osiągnięcia celów biznesowych. Chodziło o wskazanie konkretnych cech i zachowań, które są konieczne do sprawnego funkcjonowania każdej organizacji. 

Dlaczego warto?

Posiadając dobry model kompetencyjny, masz większy wpływ na realizację firmowych założeń. Otrzymujesz konkretną informację dotyczącą umiejętności oczekiwanych na danym stanowisku. Jest to znaczne ułatwienie w procesach rekrutacji i budowania zespołu. Warto pamiętać, że w odpowiednio dobranych pracownikach kryje się sukces każdej organizacji.

Model kompetencyjny to także nieocenione wsparcie w pracy managera. Informacje te ułatwiają zarządzanie zespołem i jego rozwój. Zwiększenie efektywności poszczególnych pracowników przełoży się na bardzo istotne zmiany wewnątrz organizacji. Poprawi się komunikacja na linii manager – specjalista i obniży się wskaźnik płynności kadr.

Model kompetencyjny a pracownik

Dobry model kompetencyjny to jedno z podstawowych narzędzi, które ma wpływ na postawy pracowników. Dzięki takiemu systemowi możesz zarządzać kompetencjami jednostki: zaproponować indywidualne szkolenia podnoszące kwalifikacje, wdrożyć narzędzia ułatwiające pracę lub przydzielić konkretne zadania. Z informacji tych warto skorzystać przy planowaniu awansów lub zmian w strukturze organizacyjnej firmy. Jednocześnie odpowiednie zarządzanie kompetencjami będzie decydować o przewadze konkurencyjnej Twojej firmy. Miejsca, w których dobór stanowiska zależy od umiejętności pracowników, są chętniej wybierane w trakcie poszukiwania pracy.  

Gdzie jest haczyk?

Wydawałoby się, że prezentowane tutaj informacje to tak zwana bułka z masłem. W praktyce nie jest to takie proste. Zmiany w biznesie powodują, że to, co kiedyś wystarczało, dzisiaj nie działa. Stopień skomplikowania procesów biznesowych wzrasta. To powoduje, że system zarządzania kompetencjami pracowników nabiera jeszcze większego znaczenia. Brak optymalnego modelu kompetencji w firmie, będzie miał negatywne przełożenie na kluczowe wskaźniki efektywności organizacji.

Dlatego warto wiedzieć, że model kompetencji zadziała tylko w przypadku, gdy zostanie dopasowany do bieżących i przyszłych potrzeb organizacji. Zakres tych cech powinien powstać przy współpracy osób zarządzających zespołami pracowników. Celem nadrzędnym tego narzędzia jest lepsze dopasowanie do rynku i zwiększenie wydajności całej organizacji.

Potrzebujesz wspracia? Napisz do Nas!